Тест по БЕЛ за зрелостници и кандидат-студенти IV

Тест има за цел да улесни самоподготовката на учениците от 11 и 12 клас и урочната работа на преподавателина по български език и литература.

Информация и рейтинг

Дата: 2013-12-05 12:21:02
Предмет: Български език
Предназначен за: Ученици от 12 клас
Въпроси: 33 въпр.
Сподели:

Публикуван от

legolas

Въпросите, които ще видиш в теста:

  1. Прочетете текста и отговорете на въпросите.

    Вие, които сте се родили и расли около планините, как ли мислите за нас, които сме расли из равнината? Сигурно си казвате: - Горките! Те не знаят каква прелест е да се изкачваш по планината, да се бориш с непроходими места, да ги преодоляваш и пак да продължиш нагоре и все нагоре...
    Наистина ние, които не познаваме планината - как ли ще сме израснали без нейното очарование? А погледнете как пристъпя пролетта у нас в равнината! Уж бав- но върви, а не може да я стигне и най-упоритият южняк. Юрне се той, полети, излезе пред нея, развилнее се, па току остане пак назад. А тя, пролетта, винаги прелестна и ненагледна пролет, си върви, без да иска да знае кой се надбягва е нея.
    О, пролет! Не бързай! Не се повеждай по лудориите на ветри- щата! Те дигат врява - уж се надбягват, а какво правят всъщност? Танцуват около тебе най-леки танци. Недей им се сърди! Нека танцуват! Така те улесняват твоите стъпки и правят шествието ти по- тържествено.
    И ние, които не познаваме планинските прелести, посрещаме пролетта със същата радост като вас - планинците. И ако мислите, че към вас тя е по-щедра, лъжете се! Тя е еднаква към всички.

    (Из „Добре дошла, пролет “ от Добри Немиров - В: Немиров, Д. Когато бях малък. С.: Отечество, 1989, с. 177)



    Коя е темата на текста?
  2. За коя социокултурна сфера е предназначен текстът?
  3. Как се постига съчетаването на диалогичност, интимност, емоционалност и неутралност на изложението в текста?
  4. Кой вид тропа или фигура няма в цитата: „Уж бавно върви, а не може да я стигне и най-упоритият южняк. Юрне се той, полети, излезе пред нея, развилнее се, па току остане пак назад.“?
  5. Какъв вид словесно действие представляват изреченията: „О, пролет! Не бързай!“?
  6. Кой от следните цитати може да се използва като подходящо заглавие на посочения текст?
  7. Кой от посочените жанрове не е художествено-публицисти- чен?
  8. Коя е излишната дума?
  9. При коя от двойките думи отношението е същото като при автомобил - гараж?
  10. Кой от посочените фразеологизми е антоним на „Не обели зъб“?