Подготовка за ДЗИ по БЕЛ, модул – синтаксис

Тестът е съобразен с изискваните знания за полагане на ДЗИ по БЕЛ за дванадесетокласници. Въпросите са свързани с частите на изречението, с видовете изречения и тяхното практическо разграничаване.

Информация и рейтинг

Дата: 2012-05-08 20:21:22
Предмет: Български език
Предназначен за: Ученици от 12 клас
Въпроси: 20 въпр.
Сподели:

Публикуван от

legolas

Въпросите, които ще видиш в теста:

  1. Талисманите на футболните отбори са част от играчите на тима (1). При всяко футболно първенство ще се срещнете със занимателните символи на отбора (2). Те са винаги там, на терена, до състезателите... (3). Обути в обувки със „слонски” размери и с изразителна тромава походка, талисманите представляват живописна гледка (4). Доколкото тежестта на дрехите им позволява, те не спират да танцуват весело, да подскачат и да ръкомахат (5). Празнуват, поздравяват се с феновете на отбора, измислят остроумни закачки (6). Видът им винаги забавлява, предизвиква усмивки, развлича... (7). Присъствието им има за цел да придаде допълнителен чар на всяко състезание (8).

    Талисманите на известните футболни отбори са най-любимото развлечение за спортните запалянковци (9). Загадка е отсъствието сред тях на добродушния испанец „Л'ави”, почитан от футболен клуб „Барселона" (10). Той е забавният старец с гъста бяла брада и огромна пура, когото и до днес се случва да имитират някои от най-темпераментните почитатели на отбора (11).

    В желанието си да развличат публиката и най-вече децата, клубовете на редица страни са създали цели серии от образи и герои, които в течение на времето са се превърнали в най-желаната атракция от футболното шоу (12). Те са представители на толкова разнообразни животински видове, че спокойно могат да се поберат в една уникална „Книга на джунглата” (13).

    Кой пример съдържа сложно съставно с подчинено допълнително изречение?
  2. В каква последователност трябва да протече процесът на разпознаването на сложното съставно изречение с подчинено допълнително?

    1 . Заменяме подчиненото изречение с дума (словосъчетание), която е негов синтактичен синоним.
    2 . Четем изречението.
    3 . Анализираме коя част от него започва със съюз да или че, с форма на относителното местоимение който (когото) или с въпро­сителна дума.
    4 . Заменяме синтактичния синоним с лично местоимение него (го), нея (я), тях (ги)
  3. Кой от примерите не съдържа сложно съставно с подчинено допълнително изречение?
  4. Кой от примерите съдържа сложно съставно с подчинено допълнително изречение?
  5. Кой от примерите съдържа сложно съставно с подчинено допълнително изречение?
  6. Кой от примерите съдържа сложно съставно с подчинено допълнително изречение?
  7. Кой от примерите съдържа сложно съставно с подчинено допълнително изречение?
  8. Кой от примерите съдържа сложно съставно с подчинено допълнително изречение?
  9. Поправете пунктуацията! В кой пример грешката е свързана с пунктуацията на сложно съставно с подчинено допълнително изречение?
  10. Поправете пунктуацията! В кой пример грешката е свързана с пунктуацията на сложно съставно с подчинено допълнително изречение?