НЕОБХОДИМА ЛИ НИ Е МАСКАТА В
ЖИВОТА?
/Есе/
“…живот
без маска и без грим-
озъбено свирепо куче…”
Н.Вапцаров
Изключително точно класикът на българската поезия Вапцаров в
стихотворението си “История”
дава образа на живота, лишен от маска-това е суровият, нелицеприятен живот,
макар и истински.
Маската е второто лице на човек-онова, което той иска
да вижда в огледалото и това,което другите иска да виждат.То е по-красиво,
по-чувствително, с него притежателят му се чувства защитен и дори недосегаем, то
е неговата защита пред околните, понякога му дава самочувствие, скрива, онова,
което другите не трябва да виждат, а показва онова, което трябва да се запомни.
Зад маската на лудостта Хамлет успява да изрече истини и да остане
ненаказан за дързостта си, подобно на това както и някогашния кралски шут Йорик
е изричал своите ценни констатации, приемани от останалите като шеги.Човек ,
каквото и да твърди, не обича директната истина, особено когато тя го засяга или
ранява.Предпочита да я научи по заобиколен начин, така че другите да не разберат
за кого точно тя се отнася.Тук се сблъскваме с първата властваща заблуда сред
обществото-мнозина твърдят, че уважават “голата” истина, но
със забележката-тя да не се отнася за тях, а за някой друг.В действителност
никой не обича живота “без
маска и без грим”.А може би и не е редно нещата да бъдат поднасяни
направо-представете си какво би се случило от споделяне на чисти, директни
истини…
Хората ще настръхнат един срещу друг, усмивката ще се замени от
злобно изражение, устните ще забравят много думи , които дават цвят и
одухотвореност на живота ни.
Животът предлага обаче изключително
много ситуации и не навсякъде маската е уместна, или по-точно
–с една и съща маска не може да се върви през живота.Има
маски и маски!
Героят на Молиер- Тартюф също крие своята същност под
маската на благочестивостта, а в действителност е безсъвестен лицемер, който
използва хората единствено за собствена облага.Неговото двуличие е класически
образец на лошата и ненужна маска.Скрит зад нея героят унижава човешкото
достойнство на хората, които го приемат без резерви.Но ако в пиесата на Молиер
накрая маската е свалена и е показан истинския образ, в живота това не винаги е
толкова лесно и възможно.В реалността хората най-често са жертви на такива
лицемери, защото няма как да се намеси “богът от машината” и да въздаде справедливост.
Има теория,
според която животът на човек е един безкраен театър, всичко , което той прави е
всъщност преобразяване от роля в роля-има драматични и комични,трагични и такива
с хепиенд-развръзки.А маската е най-театралния аксесоар, това е сценичното лице,
онова, което вижда публиката, което аплодира-няма ли маска-няма и
аплодисменти…Е, дали се нуждаем от ръкопляскания?!…
Повечето твърдят, че
маската се сваля със смъртта на своя притежател, единствено пред житейския финал
не издържа второто лице, но защо тогава има и посмъртни маски-онези отливки ,
които от незапамнени времена правят на великите личности-Може би, защото маската
никога не бива да пада?Защото идващите поколения трябва да го запомнят с
маската?Тези и много други въпроси ще продължават да търсят своите отговори, а
докато ги търсим ще откриваме безспорни житейски
истини.
Коментари