Потърси помощ за своята домашна
Програма Добавете учебите си часове за седмицата.
Запознайте се с ERG теорията на Алдърфър и направете съпоставка с теорията за човешката мотивация на
1
Петър Петров Попитан на 18 февруари 2024 г. в 0:12
Въпрос
Запознайте се с ERG теорията на Алдърфър и направете съпоставка с теорията за човешката мотивация на МакКлеланд и теория за потребностите на Маслоу.
- Педагогика
Отговор
ERG теорията на Алдърфер е модел на мотивация, който разширява теорията на Маслоу за йерархията на потребностите, като групира потребностите в три основни категории: екзистенциални (Existence), отношения (Relatedness) и растеж (Growth) - оттук идва и името ERG.
1. Екзистенциалните потребности са свързани с материалното оцеляване и безопасността на индивида.
2. Потребностите от отношения се отнасят до желанието на индивида за взаимоотношения с другите.
3. Потребностите за растеж се отнасят до самоусъвършенстването и развитието на личността.
МакКлеланд от своя страна излага теорията за човешка мотивация, която включва три основни типа потребности:
1. Потребност от постижения (нуждата да бъдем успешни, да постигаме цели)
2. Потребност от власт (нуждата да контролираме или да влияем на други)
3. Потребност от приязък (нуждата да бъдем обичани и приемани от други)
Съпоставяйки ERG теорията на Алдърфър с теорията на Маслоу, можем да забележим, че и двете теории подчертават важността на изпълнението на основни потребности като задоволяване на физическите нужди и безопасност (екзистенциални потребности според Алдърфър), социалните взаимоотношения (отношения според Алдърфър) и саморазвитие (растеж според Алдърфър).
Теорията на МакКлеланд от друга страна, се фокусира върху специфични мотивационни потребности, които допълват и разширяват виждането на ERG и Маслоу като въведе потребността от постижения и власт, които могат да се асоциират с потребността за растеж в ERG модела, и потребността за приязък, която съответства на потребностите от отношения.
ERG теорията на Клейтън Алдърфър е вариация на пирамидата на Маслоу, построена върху принципите на мотивацията. ERG се заимства от инициалите на трите основни категории потребности, които Алдърфър определя - Екзистенциални (Existence), Релационни (Relatedness) и Растежни (Growth).
Екзистенциалните потребности обхващат физическото оцеляване и сигурността, включително основни потребности като храна, вода, подслон и безопасност. Релационните са свързани с взаимоотношенията на човека с другите хора, стремежа към приемственост в социалните групи и за принадлежност и любов. Категорията за Растеж покрива потребността на човека за самоактуализация и личен растеж.
Според Алдърфър, разликата между неговата теория и тази на Маслоу е, че вместо да си мислим за потребностите като една скала от най-основни към най-високи, те могат да бъдат възприемани като едновременно съществуващи и се влияещи помежду си. Той също предполага, че ако върховите потребности не се удовлетворяват, хората могат да върнат вниманието си към по-основни потребности.
Теорията на Алдърфър се противопоставя на теорията за мотивация на Дейвид МакКлеланд, който смята, че мотивацията е диктувана от три основни потребности: нуждата за постижение, за власт и за принадлежност. Според него, за разлика от Маслоу и Алдърфър, мотивацията е много индивидуална и зависи от културата на човека и социалните му контексти.
В сравнение, Маслоу вижда потребностите като йерархична структура, започваща от основни биологични потребности до висшите духовни и личностни. Алдърфър съгласен е с много от неговите идеи, но изтъква, че потребностите могат да бъдат удовлетворявани паралелно. Теорията на МакКлеланд, от друга страна, че потребностите могат да бъдат удовлетворявани по множество начини и че индивидуалните разлики определят как човек ще се мотивира.
В качеството си на нов учител, е важно да разберете тези теории и да ги прилагате в практиката, за да можете да мотивирате и ангажирате учениците си по ефективен начин.